مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 10 خرداد 1401 ساعت 16:322022-05-31سياسي

خواندنی های تاریخ| «مجاهد روز شنبه» لقب چه کسانی بود؟


تهرانی های قدیم وقتی کسی ناگهان می پرید وسط ماجرایی و مدعی می شد و می خواست موفقیت را به نام خودش تمام کند، می گفتند فلانی «مجاهد روز شنبه» است.

- گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: محمدعلی شاه قاجار دشمن مشروطه بود و در سال 1287 شمسی، مجلس را به توپ بست و مشروطه خواهان را کُشت.

ولی یک سال بعد نیروهای مسلح مشروطه خواه از اصفهان و گیلان به تهران رسیدند و پس از درگیری با سربازان و طرفداران محمدعلی شاه بالاخره پایتخت فتح شد و شاه قاجار خلع شد.

حالا این وسط که حکومت افتاده بود دست مخالفان محمدعلی شاه، مجاهدان روز شنبه پیدایشان شد! مهدی ملک زاده در کتاب تاریخ انقلاب مشروطیت ایران دراین باره نوشته است: فتح تهران از پنجشنبه شروع شد و روز شنبه جنگ میان مشروطه خواهان و مستبدین با فتح تهران خاتمه یافت و تهران بلکه همه ایران به دست فاتحین ملی افتاد.

همان روز صدها نفر از افرادی که در جنگ شرکت نداشتند و در خانه های خود مخفی بودند و بعضی از آن ها هم از مستبدین بودند به محض شنیدن خبر فتح مشروطه خواهان و فرار محمدعلی شاه از سوراخ ها بیرون آمده خود را چون مجاهدان ملی، مسلح و ملبس نموده و بنای خودنمایی و اظهار رشادت گذارده و از فداکاری های خود در جنگ داستان ها سراییدند، ولی به زودی عده ای از آن ها رسوا شدند و به نام مجاهد روز شنبه معروف شدند


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خواندنی های تاریخ| «مجاهد روز شنبه» لقب چه کسانی بود؟

خواندنی های تاریخ| «مجاهد روز شنبه» لقب چه کسانی بود؟